„Montovat, šroubovat, utahovat a myslet“ (L.S.) – to všechno bylo zapotřebí při dvou hodinách PV, které páťáci strávili se stavebnicemi MERKUR. Konstruktivní činnosti - práce s návodem a předlohami stavebnic, sestavování modelů dle návodu, případně i model dle vlastní fantazie - jsou stanoveny ve školním vzdělávacím plánu a k jejich splnění nám MERKUR skvěle posloužil.
Jak se žákům dařilo?
„Se stavebnicí MERKUR“ se mi líbilo pracovat. Smontoval jsem různé díly k sobě a vytvořil ŠIPKU NA KOLEČKÁCH. Byla to příjemná spolupráce se spolužákama.“ (N. S).
„Vytáhli jsme si plánek a vybrali si, co budeme stavět. Vytvořili jsme TRAKTOR, vpředu měl kola menší, vzadu větší. Hodně se mi to líbilo. Bylo by dobré, kdybych to mohl zažít někdy zase.“ (M.S.)
„Našli jsme mlýn a ten nám šel postavit. Montování se moc nedařilo, bylo to namáhavé, ale zvládli jsme to. MERKUR je dobrá stavebnice, dříve jsme ho měli doma a také jsem si stavěl modely.“ (J.R.F.)
„Z MERKURU jsme stavěli ve dvojicích a já s kamarádkou jsme se rozhodly udělat SÁNĚ a SMĚROVOU ŠIPKU. Stavěly jsme podle obrázků, ale nevěděla jsem, co kam patří a jak se to jmenuje. Pak už nám to docela šlo, ale zjistily jsme, že je to celé rozhoupané – my to totiž utahovaly jen rukou, ne šroubovákem. Rozložily jsme to a sestavily znovu, ale už pomocí šroubováku a klíče.“ (M.F.)
„Vybrali jsme si sáňky. Na začátku nám to moc nešlo, neustále se nám odmontovával šroubek, když jsme s něčím pohnuly. Také nás napadlo přišroubovat volant, ale šroubky byly uvnitř a nad nimi už nějaký další díl. Jednu součástku jsme přišroubovaly, jiná se zase povolila.“ (V.Z.)
„S MERKUREM“ už nějaké ty zkušenosti mám. Dostal jsem ho k 6.tým narozeninám a stavím až dodnes. Zvládl jsem funkční auto, jeřáb, takže bych uvítal, kdybychom mohli ve škole stavět něco většího.“ (Z.P.)
A k čemu takové vyučování mohlo sloužit?
„Myslím, že jsme z MERKURU stavěli proto, aby se ukázaly naše dovednosti s rukama a s takovým nářadím.“ (M.F.)
Merkur je název mnoha řad kovových stavebnic, které vznikaly od počátku dvacátého století v Polici nad Metují. Rozhodně lze říct, že u dětí podporují rozvoj fantazie, jemné motoriky, manuální zručnosti, technické představivosti a myšlení.
Mgr. J. Dostál a kolektiv 5. třídy